Kristityksi tunnustaumista haittaa jonkin verran se, että uskovaisiksi julistautuvat ovat minun näkökulmastani katsoen usein jotenkin niin pöhköjä. Uskontohan on sosiaalinen juttu. Sitä käy kirkossa ja näkee niitä ihmisiä siellä, ne muodostavat seurakunnan ja minun pitäisi sitten kokea niiden ihmisten kanssa jotain yhteyttä. Mutta entä jos ne ihmiset tuntuvat ajavan jotain sellaisia asioita, joita minä en voi lainkaan hyväksyä. Miten minä silloin voin kokea heihin yhteyttä?

Olen toiveikkaasti ruksinut suosikkeihini blogin Uskon ja ajattelun puolesta. Kyseinen bloggaaja on nyt jo monta viikkoa käynyt ideologista taistelua islaminuskoisia vastaan. Sitä ennen hän kävi ideologista taistelua naispappeuden puolustajia ja homoliittojen hyväksyjiä vastaan. Minulle on muodostunut mielikuva kaunaisesta ihmisestä joka projisoi pahaa oloaan milloin mihinkin hirvittävään viholliseen. Mutta tämä on tietenkin vain minun tulkintani. Ehkä hän on oikeasti ihana ihminen. Ja oli hän sitten ihana tai ei, niin eihän se tietenkään kuulu minulle ja toivon hänelle onnea ja menestystä valitsemallaan tiellä. Toivoisin kuitenkin, että löytäisin sellaisia blogeja jossa uskosta puhuttaisiin myönteisesti. Blogeja joissa kirjoittajan oma henkilökohtainen ja tinkimätön vakaumus yhdistyisi suvaitsevuuteen, erilaisuuden ymmärtämiseen, myönteiseen kiinnostukseen muita ihmisiä kohtaan. Yksi tällainen positiivinen blogi on Puujalka, harmi vain että se päivittyy niin harvakseltaan tätä nykyä. Mutta en tiedä pystynkö itse olemaan erityisen positiivinen. Ehkä en, kun nyt jo tässä arvostelen muita ja tämä on vasta toinen postaukseni.

 Hengellinen ohjaajani sanoo, että avain yhteyden löytymiseen on Kristus. Että meidän olisi kyettävä näkemään toisissamme Kristus ja olemaan toisillemme Kristuksina. Siinä sitä onkin miettimistä. Ehkä pitää lukea lisää uskovaisten blogeja sillä silmällä että näen heissä Kristuksen ja voin sillä tavalla kokea heihin yhteyttä. Huomattavasti helpompi on kuitenkin kokea yhteyttä ihmisiin, joilla ei välttämättä ole minkäänlaista uskonnollista vakaumusta. Onneksi se ei ole ristiriidassa oman uskonnollisen näkemykseni kanssa, koska uskon että Jumala on luonut meidät kaikki, rakastaa meitä kaikkia ja elää meissä kaikissa. Hän ei ole rajoittunut toimimaan pelkästään niiden ihmisten elämässä jotka uskovat häneen.